המכשולים (nivaranas)
(המונחים בסוגריים הם המקור בשפת פאלי) מהם הדברים שמקשים עלינו את החיים? מה לא מאפשר לנו להיות עם מה שיש? לדברים האלה אנו קוראים מכשולים (Nivaranas). מהם המכשולים? אלה הם מצבי תודעה או כוחות רגשיים שמאד שכיחים בחוויה היום יומית שלנו. אלה מצבים שאם אנחנו לא מזהים אותם ועובדים איתם במיומנות, הם עשויים לעכור את תודעתנו ויכולים להיות מכשולים לבהירות פנימית. הבודהיזם מחלק את הדברים האלה לחמש הקבוצות של גורמים אלה, המעכבים את ההתקדמות בדרך, ואלו הן:
א. התשוקה להנאות חושיות, (kamacchanda), שיש הקוראים לה הרצון לחוויה שונה.
ב. התנגדות, שנאה, כעס, אי שביעות רצון, סלידה, פחד ( byapada)
ג. קהות, שעמום, אדישות, חוסר עניין, ניתוק רגשי, עצלות ועייפות. thina-middha))
ד. אי שקט וחוסר מנוחה, דאגה ונקיפות מצפון. uddhacca-kukkucca))
ה. ספק. Vicikiccha))
כמתרגלים אנו מנסים להיות בתשומת לב מיטבית לכל החוויות היומיומיות, ולהיות באיזון (אופקהא) עם החוויות אלו. גם המכשולים הם חוויות, וככל שנזהה אותם בזמן כך נוכל לעבוד איתם. מה פירוש לזהות אותם? כאשר אני שם לב שברגע מסוים נוכח אחד ממצבי התודעה הלא מיטיבים, באותו רגע הוא כבר לא מהווה בעיה אלא מוקד להתבוננות. כמובן שהדבר דורש תרגול, אך מפעם לפעם מתפתחת המיומנות.
המכשולים נקראים גם "אורחים": בידינו ההחלטה האם לארח אותם או לא (ולכן חשוב הזיהוי שמוביל להתבוננות). אם אני בתוך המצב, ההחלטה האם לארח אינה בידי, כי מתקבל תהליך אוטומטי. לדוגמה: כאשר אני מתעצבן מאד ואני כולי בתוך זה- אין לי שליטה, אך אם אני מצליח לשים לב- "אני עצבני"- מיד מתחילה התבוננות שיכולה להביא להחלטה לא לארח. הבודהה מדבר על "להזין" את המכשולים – שזה מה שמדרבן אותם להופיע ולהישאר, ו- "להרעיב" את המכשולים – הדרך להרחיק אותם.
המכשול הראשון- התשוקה להנאה חושית: הזנה של תשוקה להנאות חושיות נעשית באמצעות מתן תשומת לב לא חכמה. הכוונה לנוכחות של תשוקה ללא המבט המבין את משמעותה – תשוקה שאם לא נפתח איזון (אופקהא) כלפיה – נרצה עוד ועוד (המשיכה אל הנעים). "הרעבה" של התשוקה להנאות חושיות יכולה להיעשות באמצעות תרגול. קיימים בעולם אובייקטים לא טהורים, שאנו נעזרים בהם למדיטציה (נקרא לעתים cemetery meditation ). ההתעמקות בקיומם של אובייקטים אלה מביא להכרה בחוסר הטעם של ההיצמדות לתשוקה להנאות חושיות – בדרך כלל מתוארת כתשוקה לדברים יפים ונעימים. נטישה של התשוקה להנאות חושיות: ללמוד לעשות מדיטציה על אובייקטים שאינם טהורים, להקדיש עצמנו למדיטציה כזו, שמירה על שערי החושים (ללא היאחזות במושאי החושים- מה שרואים, מה ששומעים וכו'), אכילה מתונה, ושני דברים שחוזרים כמענה לכל המכשולים: חברות נאצלת (בד"כ מכוון ל- kalyana mitta – חבר לדרך, במובן של מורה), שיחה נאותה (בד"כ מכוון לשיחת דהארמה).
דוגמה ל- cemetery meditation:
By bones and sinews (גידים) knit,
With flesh and tissue smeared(למרוח),
And hidden by the skin, the body
Does not appear as it really is...
The fool thinks it beautiful,
His ignorance misguiding him...
משל:
If there is water in a pot mixed with red, yellow, blue or orange color, a man with a normal faculty of sight, looking into it, could not properly recognize and see the image of his own face. In the same way, when one's mind is possessed by sensual desire, overpowered by sensual desire, one cannot properly see the escape from sensual desire which has arisen; then one does not properly understand and see one's own welfare, nor that of another, nor that of both; and also texts memorized a long time ago do not come into one's mind, not to speak of those not memorized.
המכשול השני: התנגדות, כעס, תוקפנות Ill- Will הזנה של המכשול הזה נעשית באמצעות מתן תשומת לב לא נכונה לאובייקטים המעוררים מכשול זה, כלומר קבלתם ללא הבנה, ללא אופקהא. "הרעבה" (denourishing) נעשית באמצעות שחרור הלב באמצעות תרגול של מטהא (loving kindness), ומתן תשומת לב נכונה למכשול. כיבוש ה- Ill-Will: ללמוד לעשות מדיטציית מטהא, הקדשת העצמי למדיטציה זו, הרהור והבנת הרעיון שהאדם אחראי למעשיו (חוק הקארמה), ולעשות רפלקציה חוזרת על נושא זה. וכפי שמצוטט מהסוטרה:
Thus one should consider: "Being angry with another person, what can you do to him? Can you destroy his virtue and his other good qualities? Have you not come to your present state by your own actions, and will also go hence according to your own actions? Anger towards another is just as if someone wishing to hit another person takes hold of glowing coals, or a heated iron-rod, or of excrement. And, in the same way, if the other person is angry with you, what can he do to you? Can he destroy your virtue and your other good qualities? He too has come to his present state by his own actions and will go hence according to his own actions. Like an unaccepted gift or like a handful of dirt thrown against the wind, his anger will fall back on his own head."
גם כאן נוספים שני האמצעים החוזרים בכל המכשולים, שהם התרועעות בחברות נאצלת ושיחה נאותה. משל על התוקפנות:
If there is a pot of water heated on the fire, the water seething and boiling, a man with a normal faculty of sight, looking into it, could not properly recognize and see the image of his own face. In the same way, when one's mind is possessed by ill-will, overpowered by ill-will, one cannot properly see the escape from the ill-will which has arisen; then one does not properly understand and see one's own welfare, nor that of another, nor that of both; and also texts memorized a long time ago do not come into one's mind, not to speak of those not memorized
התהליך דומה בשאר המכשולים, כאשר המוטיב החוזר והחשוב הוא תשומת לב נכונה לעלייתם.
בדרך כלל מדברים על האורחים או המכשולים כעל מכשולים למדיטציה. ההתפתחות הרוחנית לפי הבודהיזם מושגת באמצעות שלווה (tranquillity ) ותובנה (insight ). השלווה מושגת באמצעות ריכוז מושלם. במהלך המצב המדיטטיבי (ג'האנה), ההתגברות על חמשת המכשולים, לפחות זמנית, היא תנאי מקדים לשהייה במצב זה. העבודה איתם בדרך כלל מתחילה במדיטציה: אני מתרגל, ותו"כ עולים דברים שחלקם יכול להיכנס תחת אחת הקטגוריות. עלי לשים לב לאיזו קטגוריה, ולהתבונן באורֵחַ. שילוב של התבוננות זו עם מושג הארעיות (אניצ'ה) מביא עם הזמן ליכולת לתרגל זאת בחיי היום יום.
הבודהה מתייחס לאורחים כאל אלה שמכשילים את החוכמה. הכוונה היא שכאשר אנו נתונים להשפעתם ההתייחסות שלנו למציאות אינה מתוך אופקהא מחד, ומתוך חמלה ואהבה נטולת פניות מאידך.
Photo by Vlada Karpovich from Pexels
Comments